Cultuurpodium Den Dolder

Vrijdag 27 september 2019
Solisten van Amsterdam Sinfonietta
strijkorkest van wereldklasse!

De concerten van Amsterdam Sinfonietta staan garant voor avontuurlijke programma’s, uitgevoerd op het allerhoogste niveau. Het orkest combineert klassieke meesterwerken met spannend nieuw werk en is daarin al jaren toonaangevend in binnen- en buitenland. Het ensemble bestaat uit 22 strijkers en 6 daarvan komen naar het Cultuurpodium den Dolder!!!!

Candida Thompson en Jacobien Rozemond - viool,
Veit Hertenstein en Georgy Kovalev - altviool,
Sébastien van Kuijk en Örs Köszeghy – cello.

Ieder jaar gaan zij als aanvoerders van Amsterdam Sinfonietta op tournee met een kamermuziekprogramma. Bij ons spelen zij:
  1. J.P. Sweelinck: Chromatische Fantasie
  2. J. Brahms: Strijksextet nr. 1, opus 18
  3. J.P. Sweelinck: Mein junges Leben hat ein End
  4. A. Dvořák: Strijksextet opus 48

Toelichting op het programma

Jan Pieterszoon Sweelinck 1562-1621

Fantasia Chromatica, SwWV 258 (arr. B. vd Sigtenhorst Meyer)
Sweelinck was organist van de Oude Kerk van Amsterdam en beroemd in heel Europa. Zijn orgelimprovisaties trokken muziekliefhebbers van heinde en ver naar Amsterdam. Daarvan is de Fantasia Chromatica een van de bekendste.
De Nederlandse componist en Sweelinck-kenner Bernhard van den Sigtenhorst Meijer bewerkte in de jaren 30/40 van de vorige eeuw deze Chromatische Fantasie, zodat het ook op moderne instrumenten en in de stemming van nu kan worden uitgevoerd.

Mein junges Leben hat ein End, SwWV 324 (arr. M. Wantenaar)
Sweelinkck werd geroemd om zijn orgelspel, maar was ook geliefd om zijn vocale muziek. Hij componeerde veel chansons, psalmen en cantiones sacrae. De variaties op de melodie van Mein junges Leben hat ein End heeft een melancholiek Duits lied als basis. Het werk bestaat uit zes variaties en bij elk gebruikt Sweelinck zijn compositorische en contrapuntische technieken op een andere manier.

Johannes Brahms 1833-1897

Strijksextet nr.1 in Bes, op.18 (1860)
Allegro ma non troppo, Andante ma moderato, Scherzo. Allegro molto Rondo, Poco Allegretto e grazioso.
Brahms werd componist in een tijd waarin grote meesters als Wagner en Liszt bezig waren zich los te maken van de vaste regels en vormen van de muziek uit de periode van de Klassiek. Brahms bleef echter trouw aan de klassieke vormen als sonate, strijkkwartet en symfonie, maar hij wilde ze wel componeren in zijn eigen stijl en passend in zijn eigen tijd. Hij koos uiteindelijk voor viool en het strijksextet; daar voelde hij zich vrijer in.
Die vrijheid en zekerheid is te horen in de directheid van het Eerste Strijksextet, dat al snel een succes werd. De cello heeft een belangrijke rol, waardoor de hele compositie een warme vriendelijke klank heeft. Brahms Eerste Sextet ging in 1860 in première in een uitvoering van een strijkersgroep onder leiding van Joseph Joachim. Het succes van het werk droeg bij aan de erkenning van Brahms als componist.

Antonín Leopold Dvořák 1841-1904

Strijksextet in A, op.48 (1878)
Allegro moderato, Dumka (Elegie) Poco Allegretto Furiant, Presto – Trio Finale. Tema con variazioni. Allegretto grazioso.
Dvořáks (enige) Strijksextet is hoogstwaarschijnlijk geïnspireerd op het Eerste Strijksextet van Brahms. Het heeft een vergelijkbare opbouw, opgewektheid en zangerigheid. Toen de Tsjechische componist dit stuk schreef was hij nog weinig bekend. In 1874 stuurde Dvorák, die in armoede leefde, een paar van zijn composities naar het comité in Wenen dat kunstenaars voordroeg voor een ondersteuning van de staat en waar Brahms lid van was. Brahms onderkende zijn talent en dat gaf Dvořák vleugels. Direct erna componeerde hij het ene prachtwerk na het andere. Het Strijksextet ontstond in een periode waarin Dvořák zijn Slavische Dansen en Slavische Rapsodieën componeerde, en veel bezig was met de muzikale folklore van zijn land. De volkse elementen kwamen ook terecht in het Strijksextet. De titels van de delen Dumka (gebaseerd op een Russisch volksliedje) en Furiant (Tsjechische dans) duiden daar al op, de Slavische ritmes en melodieën bevestigen het.

Iets meer over de musici

Candida Thompson (viool)
Candida studeerde in 1989 in Londen en leidde talrijke strijkorkesten. Als soliste trad zij op met bekende ensembles en orkesten, zoals het Kamerorkest van Moskou, het English String Orchestra, Camerata Nordica en de Wiener Symphoniker. Zij speelde met grote musici als Isaac Stern, Bruno Giuranna, Frans Helmerson, Janine Jansen, Julian Rachlin. Met anderen vormt ze het Hamlet Pianotrio. Sinds 2003 is Candida Thompson artistiek leider van Amsterdam Sinfonietta. Onder haar leiding nam het gezelschap inmiddels twaalf cd’s op. Thompson bespeelt een instrument van Guarneri, del Gesù (1698-1744 oude Italiaans vioolbouwer)
Candida Thompson
Jacobien Rozemond (viool)
Jacobien studeerde viool bij Davina van Wely en Ilya Grubert en won in 1995 de Essoprijs voor het beste eindexamen van dat jaar aan het Rotterdams Conservatorium. Daarna heeft ze nog vele prijzen gewonnen, waaronder de Kersjesprijs. Sinds 2003 is Jacobien aanvoerder van de tweede vioolgroep van Amsterdam Sinfonietta. Daarnaast geeft zij jaarlijks les aan conservatoriumstudenten aan het Peter de Grote Festival in Groningen waar zij ook te horen is als soliste en kamermusicus. In 2015 heeft ze daar het Hermitage Kwartet opgericht.
Jacobien Rozemond
Georgy Kovalev (altviool)
Georgy is Russisch/Duits en werd geboren in Georgië. Na zijn studies bij Yuri Bashmet en Matthias Buchholz, studeert hij nu aan de Kronberg Academie, bij Nobuko Imai. Kovalev trad wereldwijd op met onder meer Kremerata Baltica, het Kamerorkest München en het Moscow Soloists Chamber Orchestra. Hij vervulde al eerder de gastaanvoerdersrol bij Amsterdam Sinfonietta. Ook hij won al vele prijzen, zowel in Moskou als Tokyo. Hij bespeelt een Bernard Simon Fendt altviool (Londen, 1820), hem uitgeleend door de Deutsche Stiftung Musikleben.
Georgy Kovalev
Veit Hertenstein (altviool)
Is geboren in Augsburg Zuid Duitsland, speelt vanaf 5 jaar viool en vanaf 15 jaar altviool. Hij studeerde cum laude af aan de Haute Ecole Musique in Genève, waar hij werkte met de altist Nobuko Imai. Veit won diverse prijzen, waaronder (als eerste altviolist ooit) de Eerste Prijzen van het Orpheus Concours in Zurich en de New Talent Competition van de European Broadcasting Union. Hij is een graag geziene gast op diverse internationale muziekfestivals. Hij is tevens oprichter van het Orion Trio. Tot 2017 was hij aanvoerder van de altviolen in het Basel symfonieorkest. Hij is professor Altviool aan de Musikhochschule Detmold en het Royal Northern College of Music in Manchester.
Veit Hertenstein
Sébastien van Kuijk (cello)
Sébastien won vele prijzen en trad wereldwijd op in grote zalen in Praag, Parijs, Madrid, Londen en Amsterdam. Van Kuijk werkte samen met componisten als Nicolas Bacri, Henri Dutilleux en Georgy Kurtág. Hij speelde al regelmatig als gastaanvoerder mee met Amsterdam Sinfonietta en soleerde bij gerenommeerde orkesten als het Kamerorkest van Parijs, Frankfurt Radio Symphony Orchestra en het Nationaal Radio Symfonieorkest van Bulgarije. Van Kuijk bespeelt een vroeg-19e-eeuwse cello, hem ter beschikking gesteld door het Franse Instrumentenfonds, die wordt toegeschreven aan François Fendt.
Sébastien van Kuijk
Örs Köszeghy (cello)
Voltooide zijn cellostudies aan de Franz Liszt Muziekacademie in Boedapest. Zijn Masterdiploma behaalde hij in 2006 aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij studeerde bij Dmitri Ferschtman. Al In 2001 won hii de zevende editie van het Nationale János Starker Concours, en haalde de finale in de David Popper Internationale Cello-competitie. Als kamermusicus speelde hij al in veel concertzalen in Europa, zoals het Concertgebouw, het Huddersfield Contemporary Music Festival en het Béla Bartók Memorial House. Köszeghy speelt al sinds de oprichting in het Trio Dumas, is vast lid van Amsterdam Sinfonietta.
Örs Köszeghy

Begin oktober spelen zij in Het Concertgebouw te Amsterdam , maar 27 september dus hier in Den Dolder bij het Cultuurpodium. Dat wilt u natuurlijk niet missen!!!!!

Toegangskaarten bestellen:
Het concert wordt gehouden in de Maria Christina Kerk, Dolderseweg 123-B (hoek Pleineslaan) 3734 BG Den Dolder.
Tijdstip aanvang programma 20.00 uur. Zaal geopend vanaf 19.30 uur.

Toegangsprijzen:
€ 15,00 per persoon. Over te maken op rekening NL07RABO 0146 0339 14 t.n.v. Cultuurpodium Den Dolder o.v.v. van Amsterdam Sinfonietta.
De prijs is inclusief 2 consumpties. U ontvangt geen betalingsbevestiging, maar uw tickets liggen gegarandeerd op de avond van de uitvoering gereed bij de kassa.
Voor leden van ASZ/ PCOB geldt een gereduceerde prijs van € 12,50 per kaart.
Resterende kaarten zijn aan de kassa verkrijgbaar tegen contante betaling.
Pinnen is helaas (nog) niet mogelijk.
Cultuurpodium Den Dolder
Paltzerweg 299
3734 CM Den Dolder
www.cultuurpodiumdendolder.nl

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close